Afspraak maken of meer info? tel. 0598-618467 of 06-30707142 of vul het contactformulier in.

Rugklachten


Lage rugklachten, maar ook pijn tussen de schouderbladen komt veelvuldig voor. 80% van de Nederlandse bevolking heeft wel eens last van de rug.
Er kunnen klachten ontstaan als de belasting te hoog is, bijvoorbeeld door onvoldoende spierkracht, door verhoogde spierspanning tgv stress of door standsafwijkingen van de wervelkolom bijv. door arthrose, osteoporose, discopathie/HNP.
Kinderen in de groei kunnen last krijgen van hun rug door een afwijking, zoals een scoliose of de ziekte van Scheuermann. Ook spierzwakte van de rug- en/of houdingsspieren kan rugpijn veroorzaken. Kinderen hebben dan vaak pijn tijdens het fietsen, lang staan of tijdens het zitten en schrijven op school. Ook kunnen er rugklachten aanwezig zijn tijdens of na de gymnastiekles of het sporten.
Vaak wordt dan het advies gegeven, om de rugspieren te trainen, maar met sterke rugspieren verandert je houding niet altijd optimaal. Het bewust maken van een goede houding en manier van bewegen tijdens dagelijkse activiteiten blijkt een beter en een positief resultaat te hebben op de pijn.




"Gameboy rug" of "tablet nek"?
Tegenwoordig heeft zowel jong als oud een tablet en/of telefoon, waar je geregeld op kijkt. 'Hoe gebruik je de telefoon of tablet; leg je deze op schoot, op de tafel of houd je deze in de handen vast?' 'Hoe is daarbij je houding?'
Vaak doe je dingen op de 'automatische piloot', tot je klachten krijgt. Dan ben je je wel bewust van je houding en manier van bewegen, maar deze houdingen en bewegingen verlopen niet altijd op een goede manier.
Wil je leren hoe je de telefoon of tablet zonder klachten kunt gebruiken? Neem dan contact met me op!


Volwassenen krijgen vaak te horen dat de rug 'versleten' is, maar wat is slijtage (artrose) eigenlijk?
Er kunnen klachten ontstaan door overbelasting (de rug meer gebruiken dan dat deze aan kan), maar ook door onderbelasting (door de pijnklachten minder gaan doen met de rug). Vaak wordt er gezegd: 'je moet er maar mee leren leven' en dit is dan het einde van het verhaal. Ik zeg echter dat dit pas het begin is; 'je moet goed met je rug leren omgaan' en samen met de oefentherapeut die houdingen en bewegingen waarbij je pijn ervaart bespreken en oefenen, zowel thuis, op het werk als tijdens het sporten.
Ook is het belangrijk om verdere artrose te voorkomen door het versterken van de spieren.
Je leert 'als het je weer eens in de rug schiet', wat je zelf met tips en oefeningen kunt doen om de pijn te verlichten. Je krijgt hierdoor zelf regie over je rugklachten en bent niet meer afhankelijk van een therapeut!